W dniach 17-21 czerwca 2024 r. w Uniwersytecie Bordeaux Montaigne we Francji odbyła się Międzynarodowa Szkoła Letnia AGILE dla studentów z doświadczeniem uchodźczym, w której udział wzięły osoby posiadające status uchodźcy (uchodźstwo, status ochrony czasowej) z Francji (Uniwersytetu Paris8, UBM), Słowenii (Uniwersytet w Ljubljanie), Litwy (Politechnika w Kownie), Ukrainy (Politechnika Lwowska) i z Polski (studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Śląskiej). Szkoła odbyła się w ramach projektu Erasmus+ AGILE "Odporność szkolnictwa wyższego w sytuacjach kryzysowych związanych z uchodźcami", w którym Fundacja jest partnerem.

Studenci, uczestnicy Szkoły Letniej, pochodzili z różnych krajów – Ukrainy, Białorusi, Syrii, Iranu, Afganistanu, Pakistanu, Tybetu i in., co zapewniło różnorodność perspektyw odnośnie wsparcia uchodźców, a także możliwość podzielenia się swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami z zakresu działań na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym w szkolnictwie wyższym.

Celem międzynarodowej Szkoły Letniej było zintegrowanie środowiska studenckiego z doświadczeniem uchodźczym, wsparcie rozwoju umiejętności miękkich i społecznych, w tym takich jak: komunikacja międzykulturowa, umiejętności językowe, tolerancja i funkcjonowanie w środowisku różnorodności, zarządzanie emocjami i inteligencja emocjonalna, myślenie krytyczne, praca zespołowa, przywództwo, negocjacje, umiejętności cyfrowe. Program Szkoły Letniej obejmował szkolenia i warsztaty prowadzone przez partnerów w projekcie, w tym przez FRP, a także specjalne wydarzenie z okazji Międzynarodowego Dnia Uchodźcy ONZ z udziałem administracji Uczelni Gospodarza i studentów-uchodźców UBM biorących udział w programie przejściowym BRIDGE. Wszystkie warsztaty były realizowane w trzech grupach, nazwanych imionami wielkich francuskich artystów – Monet, Morrisot, Matisse. Dr Iryna Degtyarova, adiunkt naukowo-badawcza FRP, przeprowadziła warsztaty w formie World cafe nt. wsparcia dla uchodźców w szkolnictwie wyższym do-w trakcie-po studiach, wyniki zostaną opublikowane jako dobre praktyki i rekomendacje dla uczelni w projekcie AGILE.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Uchodźcy ONZ w dniu 20.06.2024 uczestnicy wzięli również udział w prezentacji dokumentu „Même si tu vas sur la lune” („Nawet jak polecisz na księżyc”), https://www.youtube.com/watch?si=vby_s8GpyDVZdI2B&v=_FQuO5NEJtU&feature=youtu.be Film ten przedstawia historię czterech uchodźców z Syrii, studentach w Paryżu, przedstawia ich historie życiowe i doświadczenia uchodźcze.

Jesteśmy przekonani, że podobne działania na rzecz studentów uchodźców przyczynią się do zwiększenia integracji, równości, odporności i skuteczności polityk recepcyjnych i integracyjnych dla studentów w uczelniach i systemach szkolnictwa wyższego w Europie.

Więcej - na stronie https://agileproject-erasmus.eu/

Studenci o Szkole Letniej:

Chciałabym wyrazić swoją głęboką wdzięczność Polskiej Fundacji Rektorów za zorganizowanie Letniej Szkoły dla studentów z doświadczeniem uchodźczym, która odbyła się we Francji na Uniwersytecie Bordeaux Montaigne w dniach 17-21 czerwca 2024 roku. Dla mnie Letnia Szkoła AGILE była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i budowania mostów między różnymi społecznościami. Jest to niezwykle wartościowe doświadczenie, które z pewnością zaowocuje w mojej dalszej pracy na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym oraz studentów zagranicznych (...) Udział w Letniej Szkole utwierdził mnie w przekonaniu, że rola uniwersytetów nie ogranicza się tylko do celów edukacyjnych, a naszym obowiązkiem jako społeczności akademickiej jest wspierać w integracji i adaptacji osób z doświadczeniem uchodźczym. Musimy być świadomi swoich korzeni, ale jednocześnie otwarci na różnorodność i wyzwania dzisiejszego świata. Tylko wtedy razem zbudujemy naszą lepszą przyszłość (Yuliia Martyniuk, Uniwersytet Warszawski)

Szczególne podziękowania kieruję do wszystkich, którzy umożliwili moje uczestnictwo w projekcie "AGILE Summer School for Exiled Students". Dla mnie było to nie tylko okazją do nawiązania nowych znajomości i przeżycia interesujących doświadczeń, ale także do spotkania współtowarzyszy o ambitnych planach i gotowych do działania. Zakończenie wymiany w gronie przyjaciół było dla mnie niezwykle miłym przeżyciem. Dodatkowo wykłady skupiły moją uwagę na konfliktach w innych krajach, co motywuje mnie do pogłębiania wiedzy na ten temat. Dyskusje pozwoliły mi poznać wiele ciekawych inicjatyw w innych uniwersytetach i krajach, skierowanych na adaptację cudzoziemców oraz uchodźców w środowisku akademickim (Mariia Hrystenko, Politechnika Śląska)

The experience at AGILE Summer School in Bordeaux was truly one of the best one could have. I had a great pleasure being there, meeting and working with refugees from all around the globe, all connected with a single cause - ease the adaptation and integration of people with similar experiences. Both with Ukrainians and foreigners, we found a common ground from the first interaction thanks to the workshops, organised for us. They kept us interested and entertained, as well as let us learn and appreciate the cultural and linguistic differences among students. In essence, I would definitely recommend every exile student to experience what we had, and look forward to opportunities alike to appear (Oleh Lazorenko, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)