W dniach 17-21 czerwca 2024 r. w Uniwersytecie Bordeaux Montaigne we Francji odbyła się Międzynarodowa Szkoła Letnia AGILE dla studentów z doświadczeniem uchodźczym, w której udział wzięły osoby posiadające status uchodźcy (uchodźstwo, status ochrony czasowej) z Francji (Uniwersytetu Paris8, UBM), Słowenii (Uniwersytet w Ljubljanie), Litwy (Politechnika w Kownie), Ukrainy (Politechnika Lwowska) i z Polski (studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Śląskiej). Szkoła odbyła się w ramach projektu Erasmus+ AGILE "Odporność szkolnictwa wyższego w sytuacjach kryzysowych związanych z uchodźcami", w którym Fundacja jest partnerem.
Studenci, uczestnicy Szkoły Letniej, pochodzili z różnych krajów – Ukrainy, Białorusi, Syrii, Iranu, Afganistanu, Pakistanu, Tybetu i in., co zapewniło różnorodność perspektyw odnośnie wsparcia uchodźców, a także możliwość podzielenia się swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami z zakresu działań na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym w szkolnictwie wyższym.
Celem międzynarodowej Szkoły Letniej było zintegrowanie środowiska studenckiego z doświadczeniem uchodźczym, wsparcie rozwoju umiejętności miękkich i społecznych, w tym takich jak: komunikacja międzykulturowa, umiejętności językowe, tolerancja i funkcjonowanie w środowisku różnorodności, zarządzanie emocjami i inteligencja emocjonalna, myślenie krytyczne, praca zespołowa, przywództwo, negocjacje, umiejętności cyfrowe. Program Szkoły Letniej obejmował szkolenia i warsztaty prowadzone przez partnerów w projekcie, w tym przez FRP, a także specjalne wydarzenie z okazji Międzynarodowego Dnia Uchodźcy ONZ z udziałem administracji Uczelni Gospodarza i studentów-uchodźców UBM biorących udział w programie przejściowym BRIDGE. Wszystkie warsztaty były realizowane w trzech grupach, nazwanych imionami wielkich francuskich artystów – Monet, Morrisot, Matisse. Dr Iryna Degtyarova, adiunkt naukowo-badawcza FRP, przeprowadziła warsztaty w formie World cafe nt. wsparcia dla uchodźców w szkolnictwie wyższym do-w trakcie-po studiach, wyniki zostaną opublikowane jako dobre praktyki i rekomendacje dla uczelni w projekcie AGILE.
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Uchodźcy ONZ w dniu 20.06.2024 uczestnicy wzięli również udział w prezentacji dokumentu „Même si tu vas sur la lune” („Nawet jak polecisz na księżyc”), https://www.youtube.com/watch?si=vby_s8GpyDVZdI2B&v=_FQuO5NEJtU&feature=youtu.be Film ten przedstawia historię czterech uchodźców z Syrii, studentach w Paryżu, przedstawia ich historie życiowe i doświadczenia uchodźcze.
Jesteśmy przekonani, że podobne działania na rzecz studentów uchodźców przyczynią się do zwiększenia integracji, równości, odporności i skuteczności polityk recepcyjnych i integracyjnych dla studentów w uczelniach i systemach szkolnictwa wyższego w Europie.
Więcej - na stronie https://agileproject-erasmus.eu/
Studenci o Szkole Letniej:
Chciałabym wyrazić swoją głęboką wdzięczność Polskiej Fundacji Rektorów za zorganizowanie Letniej Szkoły dla studentów z doświadczeniem uchodźczym, która odbyła się we Francji na Uniwersytecie Bordeaux Montaigne w dniach 17-21 czerwca 2024 roku. Dla mnie Letnia Szkoła AGILE była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i budowania mostów między różnymi społecznościami. Jest to niezwykle wartościowe doświadczenie, które z pewnością zaowocuje w mojej dalszej pracy na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym oraz studentów zagranicznych (...) Udział w Letniej Szkole utwierdził mnie w przekonaniu, że rola uniwersytetów nie ogranicza się tylko do celów edukacyjnych, a naszym obowiązkiem jako społeczności akademickiej jest wspierać w integracji i adaptacji osób z doświadczeniem uchodźczym. Musimy być świadomi swoich korzeni, ale jednocześnie otwarci na różnorodność i wyzwania dzisiejszego świata. Tylko wtedy razem zbudujemy naszą lepszą przyszłość (Yuliia Martyniuk, Uniwersytet Warszawski)
Szczególne podziękowania kieruję do wszystkich, którzy umożliwili moje uczestnictwo w projekcie "AGILE Summer School for Exiled Students". Dla mnie było to nie tylko okazją do nawiązania nowych znajomości i przeżycia interesujących doświadczeń, ale także do spotkania współtowarzyszy o ambitnych planach i gotowych do działania. Zakończenie wymiany w gronie przyjaciół było dla mnie niezwykle miłym przeżyciem. Dodatkowo wykłady skupiły moją uwagę na konfliktach w innych krajach, co motywuje mnie do pogłębiania wiedzy na ten temat. Dyskusje pozwoliły mi poznać wiele ciekawych inicjatyw w innych uniwersytetach i krajach, skierowanych na adaptację cudzoziemców oraz uchodźców w środowisku akademickim (Mariia Hrystenko, Politechnika Śląska)