Fundacja wraz z partnerem strategicznym firmą Pearson Central Europe od 2022 r. realizuje projekt dotyczący certyfikacji językowej w uczelniach.
Celem projektu jest rozpoznanie, w jaki sposób uczelnie wykorzystują certyfikaty językowe w zakresie języka angielskiego w procesie rekrutacji na studia. Uznawanie certyfikatów językowych przez uczelnie może spowodować obniżenie kosztów rekrutacji (konieczność przeprowadzenia egzaminów językowych przez uczelnie dla kandydatów bez wyników egzaminu maturalnego z języka). Ponadto, uznawanie różnorodnych świadectw językowych może sprzyjać umiędzynarodowieniu studiowania, a tym samym pozytywnie wpływać na podnoszenie poziomu jakości kształcenia. Nową możliwością dla uznawalności certyfikatów językowych może zostać oczekiwane wprowadzenie do polskiego systemu szkolnictwa wyższego tzw. microcredentials, które włączy świadectwa językowe studentów zdobyte poza uczelnią w obszar poświadczeń uznawanych przez uczelnie. Liderem projektu jest prof. Ewa Chmielecka, członek Zarządu FRP.
Działania w projekcie realizowane są przez Zespół ekspertów FRP-Pearson: lider projektu - dr hab. Ewa Chmielecka, prof. SGH, członek zarządu FRP, wykonawcy: dr Helena Jędrzejczak, Instytut Badań Edukacyjnych, dr Sylwia Kossakowska-Pisarek, Szkoła Języków Obcych UW, Wojciech Stęchły, Instytut Badań Edukacyjnych, Małgorzata Rozpara, Pearson Central Europe, Natalia Kraśniewska,FRP.
W ramach projektu przygotowano 5 ekspertyz, a pod koniec 2022 r. przeprowadzono badanie ankietowe w uczelniach członkowskich KRASP w celu rozpoznania zasad rekrutacji językowej planowanych na rok akademicki 2023/2024.
W 2023 r. w siedzibie FRP-ISW odbyło się Ogólnopolskie Seminarium pn. „Certyfikacja językowa w zakresie języka angielskiego – rekrutacja, jakość kształcenia, umiędzynarodowienie studiów” skierowane do prorektorów, dyrektorów i kierowników szkół językowych.