W dniu 23 listopada 2018 r. w siedzibie Fundacji Rektorów Polskich w Warszawie odbyło się seminarium poświęcone wstępnym wynikom projektu badawczego pt. „Edukacja dla przyszłości - jakość kształcenia” prowadzonego przez FRP wspólnie z firmą Pearson Central Europe.
Rewolucja technologiczna zwana rewolucją 4.0, przemiany społeczne i inne wyzwania naszych czasów stawiają przed uczelniami nowe problemy i zadania. Zmieniają także tradycyjne pojęcie jakości kształcenia. Podstawowym celem edukacyjnym staje się przygotowanie słuchaczy do wyzwań przyszłości, dostarczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które będą możliwie trwałe i uniwersalne - przydatne do zastosowania w nieprzewidywalnych dziś warunkach.
W ramach projektu analizowane są najważniejsze zmiany w rozumieniu jakości kształcenia niesione przez badania oraz polityki edukacyjne. Zapytano również studentów o ich opinię dotyczącą edukacji dla przyszłości oferowanej przez ich uczelnie organizując dyskusję fokusową dla przedstawicieli niektórych samorządów studenckich.
Podczas seminarium wspólnie z pełnomocnikami ds. jakości kształcenia z polskich uczelni przedyskutowano kwestię, jak można dostosowywać kształcenie do tych wyzwań i w ten sposób zapewnić jego dobrą jakość rozumianą jako „kształcenie dla przyszłości”. Omówiono także kilka przykładowych działań już podjętych przez polskie uczelnie. Uwzględniony w nich został kontekst Ustawy 2.0.
Kompetencje obywatelskie w programach studiów - doświadczenia i wyzwania – dr Anna Rosner
Kompetencje mediacyjne w nauczaniu języków – Jolanta Urbanikowa (Uniwersytet Warszawski)
Centrum Kompetencji Społecznych PWSZ w Elblągu – prof. Zbigniew Walczyk (PWZS Elbląg)