Fundacja i Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska w 2021 r. rozpoczęły realizację projektu dotyczącego cyfryzacji polskich uczelni.

 

W ramach I etapu projektu zrealizowano badanie ankietowe skierowane do kadry zarządzającej uczelnią na temat działania systemów zarządzania dokumentami jakimi dysponują uczelnie oraz funkcjonowania narzędzi do badania zgodności z przepisami prawa, zarządzania ryzykiem (kontroli zarządczej), zarządzania majątkiem uczelni. Celem badania było sprawdzenie czy i jak pandemia COVID-19 wpłynęła na infrastrukturę IT uczelni, a w tym na pracę kadry akademickiej, jak i administracji uczelni, czy pandemia COVID - 19 przyspieszyła transformację procesów zarządczych z analogowych na digital, oraz które systemy dominowały w tym procesie. Wyniki przeprowadzonych badań opublikowano w raporcie „Szkolnictwo wyższe a technologie”.

W ramach II etapu projektu w 2022 r. przeprowadzono jakościowe wywiady pogłębione z przedstawicielami 14 uczelni. Celem badania była identyfikacja potrzeb oraz aktualnych i praktycznych rozwiązań stosowanych przez różne szkoły wyższe w zakresie zarządzania uczelnią cyfrową w dwóch kluczowych dla sprawnego funkcjonowania uczelni obszarach: zarządzania ryzykiem oraz zarządzania dokumentami. Wyniki badania opublikowano w raporcie „Nowe technologie w zarządzaniu uczelnią”.

W ramach III etapu projektu w 2023 r. zrealizowano badanie jakościowe z przedstawicielami 11 uczelni. Celem badania była analiza sytuacji kontroli zarządczej na uczelniach publicznych, a w tym rozpoznanie potrzeb osób zaangażowanych w jej procesy, zidentyfikowanie kluczowych problemów oraz metod radzenia sobie z wyzwaniami w tym zakresie. Wyniki przeprowadzonych badań przedstawiono w raporcie „Kontrola zarządcza na uczelniach”.

W ramach IV etapu projektu w 2024 r. zrealizowano badanie ankietowe pn. „Metody nauczania na kierunkach prawniczych”. Celem badania była identyfikacja stosowanych w praktyce metod nauczania studentów kierunków prawniczych wraz z rozpoznaniem potrzeb kadry dydaktycznej do zwiększania swoich kompetencji z zakresu nowoczesnych metod kształcenia. Na podstawie wyników badań przygotowywany zostanie raport.