Model współdziałania uczelni poblicznych i niepublicznych - stan obecny i perspektywy
Materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej w dniu 7 listopada 2003 roku w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie przez Fundacje Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych oraz Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
Publikacja zawiera analizę dróg współdziałania obydwu sektorów szkolnictwa wyższego, ukazano w niej perspektywy i wyzwania oraz wytyczono kierunki partnerstwa w celu budowania modelu współdziałania pomiędzy uczelniami publicznymi i niepublicznymi umożliwiającego realizacje ich celów społecznych.
Benchmarking w systemie szkolnictwa wyższego. Wybrane problemy
Niniejsza książka zawiera wyniki III etapu badań realizowanych w ramach programu „Benchamarking w szkolnictwie wyższym”. Badania te przeprowadzone były na przełomie lat 2010–11 przez Fundacje Rektorów Polskich (FRP). Objęły trzy kluczowe obszary działań uczelni: elastyczność systemu studiów, e-learning i wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia oraz gospodarkę zasobami i kontrolę zarządczą.
We wszystkich tych zakresach opracowano skuteczną metodologię analizy poprzez zdefiniowanie odpowiednich wskaźników (benchmarków) oraz przeprowadzono badanie ankietowe. Wyniki przeanalizowano w kilkunastu aspektach i przedstawiono w postaci rozdziałów tematycznych, opracowanych przez poszczególnych uczestników projektu. W załączeniu przedstawiono narzędzia badawcze i wyniki ankiet. W zakresie dwóch pierwszych tematów zebrano i przedstawiono także doświadczenia uczelni zagranicznych, co pozwala odnieść działania polskich uczelni do doświadczeń międzynarodowych.
W publikacji opisano z różnych punktów widzenia elastyczność programową, zawarto bardzo wiele idei i dobrych praktyk, z których można się dowiedzieć, jak konstruować proces kształcenia, by przynosił jak najlepsze efekty. Jest to pozycja, która może skutecznie pomóc we wdrażaniu polskich ram kwalifikacji w szkolnictwie wyższym.
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) w świetle doświadczeń międzynarodowych oraz strategii rozwoju szkolnictwa wyższego 2010-2020
Niniejsza publikacja, mająca charakter raportu roboczego, stanowi formę wprowadzenia do procesu upowszechnienie różnych form partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w szkolnictwie wyższym, m.in. w zakresie wspólnego finansowania wspólnych przedsięwzięć w uczelniach. W „Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego 2010-2020 – projekt środowiskowy” wskazano, iż partnerstwo publiczno – prywatne (PPP) jest słabo upowszechnione w naszym kraju. Szkolnictwo wyższe i badania są potencjalnie właściwym i atrakcyjnym obszarem dla PPP, brakuje jednak w tej dziedzinie tradycji, dobrych wzorów i ułatwień prawno -finansowych.
Raport powstał w ceku konkretyzacji proponowanych w Strategii... rozwiązań. Składa się z trzech części. Pierwsze dwie zawierają analizę rozwiązań w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego i zasad konkurencji w wybranych krajach, w szczególności w Wielkiej Brytanii, w której rozwiązania typu PPP są często stosowane. Część trzecia, ostatnia, to bibliografia adnotowana, zawierająca informacje o artykułach, dotyczących szeroko rozumianej problematyki współpracy sektorów prywatnego i publicznego w obszarze szkolnictwa wyższego, zamieszczonych w czasopismach naukowych.
Nowe reguły finansowania szkół wyższych oparte na zasadzie współfinansowania studiów- doświadczenia międzynarodowe
Niniejsza publikacja, ma charakter raportu roboczego i stanowi formę wprowadzenia do procesu reformy systemu finansowania szkół wyższych w Polsce zaproponowanego w projekcie środowiskowym „Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010-2020”.
Celem raportu, przygotowanego przez Instytut Społeczeństwa Wiedzy (ISW), przy wsparciu PKN Orlen, była operacjonalizacji przedstawionych w Strategii... celów i działań odnośnie wprowadzenia zasad konkursowych i kontraktowych przy rozdziale środków budżetowych na cele dydaktyczne, a także wprowadzenia powszechnej, częściowej odpłatności za studia, w powiązaniu z powszechnym systemem dostępu do kredytów i pożyczek studenckich.
Dziesięciolecie Fundacji Rektorów Polskich
Financing and Deregulation in Higher Education
W publikacji poddane analizie zostały problemy finansowania publicznych szkół wyższych na tle dyskusji regulacja – deregulacja w szkolnictwie wyższym. Książka zawiera studia przypadku odnośnie finansowania systemu szkolnictwa wyższego Polski, Czech, Niemiec, Ukrainy i Wielkiej Brytanii,
Publikacja jest przyczynkiem do dyskusji nad systemem finansowania szkolnictwa wyższego i potrzebą jego stopniowej ewolucji, biorącej pod uwagę zarówno lokalne uwarunkowania i determinanty kulturowe, mentalne i ekonomiczne tej ewolucji, jak również uwarunkowania o charakterze uniwersalnym, wynikające z potrzeby większej otwartości i internacjonalizacji narodowych systemów edukacyjnych, autonomii i samorządności akademickiej, a także potrzeby transparentności procesów decyzyjnych w szkolnictwie wyższym i poszczególnych szkołach oraz wiarygodności ich władz akademickich.
Raport Fundacji Rektorów Polskich w ramach projektu pn. "Ochrona własności intelektualnej w kontekście naruszania praw w tym zakresie
Benchmarking procesu wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji w polskich uczelniach
W publikacji przedstawiono wyniki IV etapu badania w ramach programu „Benchmarking w szkolnictwie wyższym” przeprowadzonego w 2012 r. przez Fundację Rektorów Polskich (FRP) wspólnie z Instytutem Społeczeństwa Wiedzy (ISW) przy wsparciu partnera strategicznego Orange Polska.
Badanie stanowiło pierwszą próbę zebrania kompleksowej informacji o przebiegu procesu wdrażania w polskich uczelniach Krajowych Ram Kwalifikacji, którego realizacja stała się najważniejszym, a na pewno najbardziej złożonym, zadaniem uczelni związanym z wprowadzeniem w życie nowych regulacji zawartych w dokonanej w 2011 r. nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
Poziom 5 - brakujące ogniwo?
Publikacja przygotowana została w ramach projektu „Piąty poziom Krajowych Ram Kwalifikacji”, realizowanego w 2013 roku przez Fundację Rektorów Polskich wspólnie z firmą Pearson Central Europe.
Polska Rama zawiera 8 poziomów kwalifikacji pełnych, a wśród nich poziom 5, lokujący się pomiędzy świadectwem maturalnym (poziom 4) a dyplomem licencjata i inżyniera (poziom 6). Na poziomie 5 obecnie nie jest przyznawana żadna kwalifikacji wydawana przez szkoły wyższe.