Raport o zasadach poszanowania autorstwa w pracach dyplomowych oraz doktorskich w instytucjach akademickich i naukowych
Raport został opracowany przez zespół ekspertów, w skład którego weszli: prof. Janusz Barta, prof. Jan Błeszyński, prof. Zbigniew Ćwiąkalski, prof. Roman Hauser, prof. Ryszard Markiewicz, prof. Aurelia Nowicka, prof. Ryszard Skubisz. Pracom Zespołu przewodniczył Prezes FRP.
W raporcie przedstawiono analizę zagadnienia w aspektach:
-
autorskoprawnych problemów prac magisterskich i doktorskich
-
podstawy prawnych i możliwości przeciwdziałania przywłaszczaniu sobie autorstwa cudzej twórczości w pracach dyplomowych i doktorskich
-
odpowiedzialności na gruncie prawa cywilnego oraz Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
-
odpowiedzialności pracowniczej i administracyjnoprawnej
-
odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej.
Budżetowe instrumenty finansowania B+R w Polsce: propozycja na lata 2005-2015
Celem opracowania jest przygotowanie wstępnych propozycji nowego systemu finansowania B+R w Polsce ze źródeł publicznych, opartego na porównaniu dróg finansowania B+R w Unii Europejskiej i w Polsce.
Raport zawiera przegląd instrumentów finansowania B+R ze źródeł budżetu państwa stosowanych w krajach EU i OECD wraz z oceną, jaką skuteczność mogłyby one mieć w Polsce. Praca uwzględnia zagadnienia funduszy unijnych ujętych w Narodowym Planie Rozwoju.
Zadania polskich szkół wyższych w realizacji Strategii Lizbońskiej
Materiały robocze z ogólnopolskiego seminarium, które odbyło się 13 grudnia 2004 r. w Instytucie Społeczeństwa Wiedzy.
Projekt Instytutu Społeczeństwa Wiedzy, w ramach którego odbyło się seminarium „Zadania polskich szkół wyższych w realizacji Strategii Lizbońskiej” uzyskał finansowanie w konkursie otwartym Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej pt. Debata na temat Strategii Lizbońskiej. Czas realizacji tego projektu był niezwykle krótki – rozpoczął się w listopadzie, zaś wszystkie działania musiały zostać zakończone w początkach stycznia 2005 r. Aby sprostać temu wymaganiu Instytut Społeczeństwa Wiedzy zdecydował się na wydanie materiałów seminarium w wersji roboczej tzn. w postaci przezroczy lub tez prezentowanych przez mówców (czasami opatrzonych dodatkowym komentarzem) oraz spisanych z taśmy wystąpień w dyskusji. Celem publikacji było przybliżenie kwestii związanych z realizacją zadań stawianych przed polskimi uczelniami przez Strategię Lizbońską.
Co nam przynosi Konstytucja Europejska?
Zapis debaty, która odbyła się na posiedzeniu plenarnym Komitetu przy Prezydium PAN "Polska w Zjednoczonej Europie" w dniu 18 listopada 2004 r.
Polska w Unii Europejskiej wobec wyzwań globalnego społeczeństwa informacyjnego
Zapis debaty, która odbyła się na posiedzeniu plenarnym Komitetu przy Prezydium PAN "Polska w Zjednoczonej Europie" w dniu 16 czerwca 2004 r.
A Study on Current and Prospective Impact of Demography on Higher Education in Poland
This study is part of the UNESCO-Cepes project Demographic Trends and Life Cycles Changes: Their Impact on Policy and Functioning of Higher Education Institutions in Europe.
Przyszłość Unii Europejskiej a traktat ustanawiający konstytucję dla Europy
Zapis debaty, która odbyła się na posiedzeniu plenarnym Komitetu przy Prezydium PAN "Polska w Zjednoczonej Europie" w dniu 16 marca 2004 r.
Współdziałanie uczelni poblicznych i niepublicznych - opinie rektorów
Publikacja przygotowana w ramach projektu zrealizowanego przez Instytut Społeczeństwa Wiedzy. Na podstawie badania opinii rektorów stworzono opis wzajemnych relacji pomiędzy sektorem uczelni publicznych i niepublicznych w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce. Autorzy dążyli do usystematyzowania informacji o formach współistnienia obydwu sektorów oraz uzyskania empirycznego potwierdzenia tego, jakie poglądy na ten temat rozpowszechnione są w środowisku akademickim. Opinie rektorów były głosem szczególnie ważnym w kwestii współdziałania sektorów, bowiem w ich codziennej działalności koncentrują się konflikty i współpraca uczelni publicznych i niepublicznych oraz towarzyszące im korzyści i koszty poszczególnych szkół i całego systemu szkolnictwa wyższego. Sprawa współdziałania to jeden z najpoważniejszych problemów działalności rektorów.
Model współdziałania uczelni poblicznych i niepublicznych - stan obecny i perspektywy
Materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej w dniu 7 listopada 2003 roku w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie przez Fundacje Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych oraz Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
Publikacja zawiera analizę dróg współdziałania obydwu sektorów szkolnictwa wyższego, ukazano w niej perspektywy i wyzwania oraz wytyczono kierunki partnerstwa w celu budowania modelu współdziałania pomiędzy uczelniami publicznymi i niepublicznymi umożliwiającego realizacje ich celów społecznych.
Benchmarking w systemie szkolnictwa wyższego. Wybrane problemy
Niniejsza książka zawiera wyniki III etapu badań realizowanych w ramach programu „Benchamarking w szkolnictwie wyższym”. Badania te przeprowadzone były na przełomie lat 2010–11 przez Fundacje Rektorów Polskich (FRP). Objęły trzy kluczowe obszary działań uczelni: elastyczność systemu studiów, e-learning i wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia oraz gospodarkę zasobami i kontrolę zarządczą.
We wszystkich tych zakresach opracowano skuteczną metodologię analizy poprzez zdefiniowanie odpowiednich wskaźników (benchmarków) oraz przeprowadzono badanie ankietowe. Wyniki przeanalizowano w kilkunastu aspektach i przedstawiono w postaci rozdziałów tematycznych, opracowanych przez poszczególnych uczestników projektu. W załączeniu przedstawiono narzędzia badawcze i wyniki ankiet. W zakresie dwóch pierwszych tematów zebrano i przedstawiono także doświadczenia uczelni zagranicznych, co pozwala odnieść działania polskich uczelni do doświadczeń międzynarodowych.
W publikacji opisano z różnych punktów widzenia elastyczność programową, zawarto bardzo wiele idei i dobrych praktyk, z których można się dowiedzieć, jak konstruować proces kształcenia, by przynosił jak najlepsze efekty. Jest to pozycja, która może skutecznie pomóc we wdrażaniu polskich ram kwalifikacji w szkolnictwie wyższym.